مقدمه

از سال ۱۹۷۱ که تحقیقات برای ساخت مصالح ساختمانی سبک و مقاوم در استرالیا و سایر کشور‌های پیشرفته شروع شد، تا به امروز بیش از هزاران واحد ساختمانی با استفاده از این مصالح نوین در هندوستان، چین، اندونزی، کانادا، کویت و ایران احداث گردیده و تحقیقات زیادی در آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی گشور‌های مختلف صورت گرفته تا فرمولی بهینه جهت ساخت و روش نصب برای حصول بهترین نتیجه بدست آید.

لذا این شرکت در راستای سیاست‌های کشور در خصوص نوآوری با استفاده از تکنولوژی داخلی و خارجی در سال ۸۶ شروع به ساخت کارخانه تولید بلوک عایق سبکIF نمود و در خرداد سال ۸۹ موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری و تولید انبوه گردید.

بلوک‌های تولید شده این شرکت دارای خصوصیات بالای عایق حرارتی و صوتی بوده و در حالیکه سبک، محکم و نازک می‌باشند از فشردگی بالایی برخوردار و در برابر رطوبت، یخ‌زدگی حریق نیز مقاوم می‌باشند. این محصول توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد آزمایش و تایید قرار گرفته و به عنوان یک پارتیشن جدید معرفی گردیده است.

ضمنا محصول فوق مورد تایید محیط زیست بوده و هیچ نوع موادی که برای انسان مضر باشد در آن وجود ندارد و مناسب برای محیط‌های داخلی ساختمان می‌باشد.بلوک IF همخوانی کاملی با خواسته‌های صرفه‌جویی در انرژی و بهینه‌سازی مصرف سوخت دارد .

معرفی محصولات

بلوک‌های سبک اتوکلاو نشده (NAAC) محصولاتی هستند با مشخصات فنی فوق‌العاده جذاب که به دلیل برتری‌های قابل توجه نسبت به سایر مصالح ساختمانی سخت، به کارگیری آنها به صورت گسترده‌ای در دنیا در حال رشد می‌باشد.

ابعاد

بلوک‌های IF به طول ۶۰ و بلندی ۲۵ سانتی‌متر در ضخامت‌های متنوع به شرح زیر قابل تولید است. شرکت ایتافوم بسته به سفارش مشتری، برای اندازه‌های خاص نیز قابلیت تولید دارد.

وجود مقاومت در برابر زلزله و یخ زدگی

بلوک‌های ایتافوم به دلیل نسبت بالای سطح به جرم و ساختار میکروسلولاری بدون از دست دادن خواص خود مقاومت بالایی در برابر زلزله و یخ‌زدگی را دارند.

سازگار با محیط زیست

بلوک‌های ایتافوم در زمان تولید، حداقل یک چهارم مصالح مشابه در واحد حجم، انرژی مصرف می‌کنند.بلوک‌های ایتافوم در دیوار‌های محل کاربرد، سه تا چهار برابر، عایقی بیشتر و متناسبا مصرف انرژی کمتری را برای استفاده کنندگان به ارمغان می‌آورند. ایتافوم از مواد اولیه‌ای معدنی استفاده می‌کند که برای کشاورزی مناسب نبوده و استخراج آن‌ها به طبیعت آسیب نمی‌رساند. ٪۱۰۰ قابل بازیافت و استفاده دوباره است.

ابعاد دقیق و کارپذیری بالا

رواداری‌های ابعادی بلوک‌های ایتافوم در بزرگ‌ترین وجه در حدود ۳ میلی‌متر است. این دقت،‌نازک‌کاری داخلی و خارجی را به حداقل ضخامت رسانده و سرعت عملیات اجرایی را بالا می‌برد. بلوک‌های ایتافوم با اره چوب بری برش خورده و ضمن کاربرد آسان،‌ضایعات آن‌ها بسیار ناچیز است. بر روی بلوک‌های ایتافوم امکان تعبیه محل تاسیسات (جای پریز، کانال عبور سیم برق،‌لوله آب و …) وجود دارد که این امر منجر به حذف لایه‌های گچ و خاک می‌شود.
</div

اقتصادی و مقرون به صرفه

بلوک‌های ایتافوم به دلیل محاسنی از جمله عایق حرارتی بالا، عایق صوتی زیاد، نیاز به حداقل ضخامت نازک‌کاری، حذف لایه گچ و خاک، داشتن کمترین میزان ضایعات، کاربرد آسان و سرعت اجرایی بالا باعث کاهش قابل ملاحظه هزینه‌ی تمام شده می‌شوند.

وزن سبک

وزن سبک دیوار‌های ساخته شده با بلوک‌های ایتا فوم باعث ایحاد صرفه‌جویی ۲۰ الی ۳۰ درصدی فولاد مصرفی در سازه‌های فلزی و بتنی شده که این امر کاهش قابل ملاحظه هزینه و بار‌های مرده ساختمانی را در بر دارد.

مصالح پذیری

به دلیل بتنی بودن ساختار بلوک‌های ایتا فوم و هم جنس بودن آن‌ها با ملات‌های سیمانی و گچی ، چسبندگی بسیار خوبی بین بلوک و ملات ایجاد می‌شود و همچنین بلوک‌های ایتافوم قابلیت چسبندگی بسیار بالایی با انواع ملات‌های مورد استفاده در نما‌کاری و ملات‌های پایه گچی را دارند.

مشخصات فنی

به دلیل وجود سلول‌های بسته و ساختار سلولی یکنواخت مشخصات فنی قابل توجه این محصولات به شرح زیر به وجود می‌آید.

فوق العاده سبک و با استحکام بالا

وزن یک متر مکعب از بلوک‌های ایتافوم، بسته به رده مقاومتی مورد انتظار از ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب با مقاومت فشاری میانگین ۲/۵ نیوتن بر میلی‌متر مربع است.

عایق حرارتی

بلوک‌های ایتافوم با ضریب انتقال حرارت w/m.k 11/0 به عنوان بهترین عایق حرارتی در بین مصالح ساختمانی سخت شناخته شده‌اند که باعث کاهش ٪۲۸ هزینه تاسیسات حرارتی برودتی می‌شوند.

مقاوم در برابر آتش

دیوار ساخته شده با بلوک‌های ایتافوم مقاوت بالایی در برابر آتش دارد،‌به گونه‌ای که به عنوان یک ماده ضد آتش Fire Wall معروف است. این محصول آتش نمی‌گیرد و در آتش‌سوزی گاز‌های سمی از خود متصاعد نمی‌کند و همچنین بلوک‌های ایتافوم مقاومتی تا حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد را دارند.

عایق صوتی

دیوار ایتافوم با ضخامت‌های مختلف، در حدود ۴۰ تا ۵۰ دسی‌بل (صدای بلند) را جذب می‌کند.